BankID – digital legitimasjon
BankID er en personlig elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på internett.
Slik kommer du i gang
Hvordan får jeg BankID?
Ta kontakt med oss for å få BankID, det kreves legitimering med pass og personlig fremmøte.
Vi sender deg kodebrikke og alt du trenger for å opprette BankID, og tilbyr selvsagt også BankID-app som et alternativ til kodebrikken.
Slik bruker du BankID
Innlogging med BankID består av tre trinn:
- Du taster inn fødsels- og personnummeret ditt
- Du taster inn sikkerhetskode fra kodebrikken din eller benytter BankID-appen
- Du taster inn det personlige BankID-passordet ditt
BankID-app
Den er like trygg som en fysisk kodebrikke og er gratis å bruke for alle. Du må ha BankID fra før. Ved første gangs bruk, eller ved bruk i ny nettleser: trykk på «velg annen BankID» for å benytte BankID-app.
Last ned og aktiver appen i dag, så er du klar til neste gang du må signere noe.
Krever iPhone iOS 11/ Android versjon 6 eller nyere.
Ikke kast kodebrikken helt enda. Det kan være at du trenger den for å re-aktivere appen. Vi jobber med å forenkle BankID, kodebrikker og passord, slik at du i fremtiden ikke trenger kodebrikke.
Jeg har glemt BankID passordet mitt
Du kan bestille nytt passord hos oss i banken. Vi kan også gjenåpne din BankID dersom den er sperret. Du kan også trykke på glemt passord i nettbanken.
Du trenger det til langt mer enn å logge inn på nettbank.
Den er god å ha når du skal identifisere deg på offentlige nettsider og kan benyttes på tvers av banker.
Bruk av BankID kan deles inn i to hovedgrupper:
- Identifisering
Når du logger inn på for eksempel nettbanken må du bruke BankID for å identifisere deg. Da forteller du at du er den du gir deg ut for å være. - Signering
BankID kan også benyttes til å signere transaksjoner, dokumenter og avtaler elektronisk. Denne signaturen er like bindene som en håndskrevet signatur på papir. Fordelen er at du slipper å dokumentere i posten eller møte opp personlig for å signere.