Feilmeldinger på BankID
Vi har samlet sammen de vanligste feilkodene som oppstår i forbindelse med bruk av BankID. Trykk på feilmeldingen du får opp, og se løsning.
Feilmeldingen BID-1439 betyr at din BankID er sperret.
Din BankID er sperret. Dette kan skje hvis du har tastet feil engangskode for mange ganger.
Løsning: Ta kontakt med banken du har BankID fra for å få åpnet opp BankID igjen.
Feilmeldingen BID-c167 betyr at din BankID på mobil har sluttet å fungere.
Forklaring: BankID på mobil-sertifikatet ditt fungerer ikke lenger. Fra høsten 2022 fases BankID på mobil gradvis ut, og dersom du bytter mobiloperatør eller SIM-kort, kan du ikke laste ned BankID på mobil på nytt.
Løsning: Last ned BankID-app eller kontakt oss så hjelper vi deg!
Er det noe feil med BankID?
Er du i tvil om BankID har problemer eller ikke, kan du raskt få svar på forsiden av bankid.no. Trafikklys med grønt, gult/oransje og rødt gir deg et oppdatert bilde av situasjonen.
Som BankID-bruker vil du i tillegg få informasjon om problemer med BankID-tjenesten når du går i nettbanken og andre nettsteder med BankID.
Du må få et nytt BankID-sertifikat. Hva betyr det?
Du har enten en eldre BankID eller et BankID-sertifikat som har utløpt, og kan derfor ikke ta i bruk BankID-appen. Ta kontakt med banken din for å få nytt BankID-sertifikat. Det kan ta opp til 30 minutter før den aktiveres.
(T421)
Vi kan ikke koble til din BankID. Hva betyr det?
Det kan hende at din BankID er blokkert. Ta kontakt med banken din for å få finne ut hva som kan være problemet. (T422)
Noe gikk galt. Prøv igjen senere. Hva gikk galt?
Det er dessverre problemer med BankID-tjenestene. Sjekk gjerne trafikklyset øverst på bankid.no for å se status. Lyser det oransje eller rødt, anbefaler vi deg å vente til tjenesten fungerer igjen.
(T362, T480, T500, T510, T520)
Feilmeldingen BID-1313 betyr at ditt BankID-sertifikat har løpt ut.
Ditt BankID-sertifikat har utløpt.
Løsning: Ta kontakt med banken din for å opprette BankID på nytt.
Feilmeldingen BID-14c0 betyr at vi ikke får kontakt med BankID-appen din.
Løsning: Vi anbefaler at du venter i fem minutter før du forsøker igjen. Alternativt kan du prøve å logge inn med kodebrikke.
Feilkodene BID-2030, BID-2031, BID-2032, BID-2033, BID-20b0 og BID-20b1 er alle knyttet til kommunikasjonsfeil.
Årsaken kan være tregt nett eller treg enhet (mobil, pc osv).
Løsning: Forsøk en annen nettleser eller eventuelt et annet nettverk.
Du kan lese mer om disse feilmeldingene fra vår kilde: BankID
Har du fremdeles problemer med din BankID?
Tlf: 372 69 200