Feilmeldinger på BankID
Vi har samlet sammen de vanligste feilkodene som oppstår i forbindelse med bruk av BankID. Trykk på feilmeldingen du får opp, og se løsning.
Feilmeldingen BID-1439 betyr at din BankID er sperret.
Din BankID er sperret. Dette kan skje hvis du har tastet feil engangskode for mange ganger.
Løsning: Ta kontakt med banken du har BankID fra for å få åpnet opp BankID igjen.
Feilmeldingen BID-c167 betyr at din BankID på mobil har sluttet å fungere.
Forklaring: BankID på mobil-sertifikatet ditt fungerer ikke lenger. Fra høsten 2022 fases BankID på mobil gradvis ut, og dersom du bytter mobiloperatør eller SIM-kort, kan du ikke laste ned BankID på mobil på nytt.
Løsning: Last ned BankID-app eller kontakt oss så hjelper vi deg!
Er det noe feil med BankID?
Er du i tvil om BankID har problemer eller ikke, kan du raskt få svar på forsiden av bankid.no. Trafikklys med grønt, gult/oransje og rødt gir deg et oppdatert bilde av situasjonen.
Som BankID-bruker vil du i tillegg få informasjon om problemer med BankID-tjenesten når du går i nettbanken og andre nettsteder med BankID.
Du må få et nytt BankID-sertifikat. Hva betyr det?
Du har enten en eldre BankID eller et BankID-sertifikat som har utløpt, og kan derfor ikke ta i bruk BankID-appen. Ta kontakt med banken din for å få nytt BankID-sertifikat. Det vil være en karantenetid på en uke etter at du har fått deg BankID med passord før du kan aktivere BankID-appen.
(T421)
Vi kan ikke koble til din BankID. Hva betyr det?
Det kan hende at din BankID er blokkert. Ta kontakt med banken din for å få finne ut hva som kan være problemet. (T422)
Noe gikk galt. Prøv igjen senere. Hva gikk galt?
Det er dessverre problemer med BankID-tjenestene. Sjekk gjerne trafikklyset øverst på bankid.no for å se status. Lyser det oransje eller rødt, anbefaler vi deg å vente til tjenesten fungerer igjen.
(T362, T480, T500, T510, T520)
Feilmeldingen BID-1313 betyr at ditt BankID-sertifikat har løpt ut.
Ditt BankID-sertifikat har utløpt.
Løsning: Ta kontakt med banken din for å opprette BankID på nytt.
Feilmeldingen BID-14c0 betyr at vi ikke får kontakt med BankID-appen din.
Løsning: Vi anbefaler at du venter i fem minutter før du forsøker igjen. Alternativt kan du prøve å logge inn med kodebrikke.
Feilkodene BID-2030, BID-2031, BID-2032, BID-2033, BID-20b0 og BID-20b1 er alle knyttet til kommunikasjonsfeil.
Årsaken kan være tregt nett eller treg enhet (mobil, pc osv).
Løsning: Forsøk en annen nettleser eller eventuelt et annet nettverk.
Du kan lese mer om disse feilmeldingene fra vår kilde: BankID
Har du fremdeles problemer med din BankID?
Tlf: 372 69 200