Gå til sideinnhold
aaaaaaaaaa

Jeg har blitt svindlet, hva gjør jeg?

Svindel er blitt et økende problem, og mange blir utsatt for dette. Vi hjelper deg med hvilke forholdsregler du kan ta, og hva du bør gjøre dersom du har blitt svindlet.

Alle kan bli utsatt for svindel
Det er ikke en viss type som lar seg lure. Har du blitt utsatt, skal du vite at du ikke er alene.

Kontakt banken umiddelbart. Vi kan hjelpe deg å sperre kort og BankID.

Dette bør du gjøre dersom du er utsatt for svindel utenfor våre åpningstider:

  1. Ring sperretjenesten tlf: (+47) 21 49 23 91
  2. Spar på relevant informasjon og bevis
  3. Rapporter svindelen til politiet
  4. Bytt passordene dine
  5. Kontakt banken i våre åpningstider

Vær ekstra forsiktig med personopplysningene dine fremover.

Husk å aldri oppgi BankID til noen andre. BankID er din personlige nøkkel til pengene dine.

Svindlere kan opptre på mange ulike måter. De kan late som de er fra en kjent organisasjon eller bank, for å prøve å få tak i dine personlige opplysninger. De kontakter deg ofte utenfor bankens åpningstider.

Dersom dette skjer utenfor våre åpningstider må du ringe sperretelefonen.

For å sperre kort, bankID eller nettbank kan du ringe døgnåpen sperretelefon på:

Tlf: (+47) 21 49 23 91

Det kan være vanskelig å skille hva som er reelt og ikke. Våre beste råd er å være oppmerksom og ikke dele personlig informasjon.

  • Banken ber aldri om personlige opplysninger som BankID-informasjon, passord eller opplysninger om kort og konto på telefon, SMS eller e-post.
  • Bruk sterke passord
  • Unngå å klikke på mistenkelige lenker – ikke klikk på en link du ikke vet hva er
  • Er du i minste tvil – ta kontakt med banken

Stopp

Ikke del BankID, passord, eller sensitive personopplysninger, dette gjelder uansett hvem som spør.

Tenk

Vær forsiktig med å klikke på lenker i SMS og e-post. Søk heller opp nettstedet i stedet for å bruke lenken.

Vær varsom for de som bruker kjærlighet, investeringer og penger for å komme i kontakt med deg. Er noe for godt til å være sant, så kan det som regel det.

Sjekk

Spør etter navnet på den som kontakter deg og avslutt samtalen.
Ta kontakt via virksomhetens offisielle kanaler. Svindlere utgir seg ofte for å være fra banken din eller politiet, og forfalsker telefonnumre,
e-postadresser og SMS. 

Råd og mer informasjon fra politiet:
Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri – Politiet.no

IMG_1891

Råd og tips ved svindel

Lytt til vår podkast her
Cropped image of beautiful woman working as secretary holding/using a black blank screen smartphone while sitting in front her blank screen computer laptop over comfortable living room as background.

Pass opp for svindelforsøk

Les mer

Gi oss tilbakemelding