Kundeopplysninger
Alle banker er pålagt av finanstilsynet å innhente oppdatert informasjon om sine kunder.
Dette betyr at vi blant annet må kjenne til formålet med ditt kundeforhold, og vite hvordan du som kunde vil bruke våre produkter og tjenester. Det blir ofte omtalt som å «kjenne sin kunde».
Av denne grunnen vil vi med jevne mellomrom kontakte deg for å få ny og oppdatert informasjon. Du kan når som helst oppdatere opplysninger om hvordan du bruker våre produkter og tjenester i nettbanken under.
Informasjonen du deler behandles konfidensielt i Lillesands Sparebank.
Dine kundeopplysninger
Hvorfor stiller vi spørsmål?
Vi ønsker å gi våre kunder gode økonomiske råd, og for å kunne gjøre dette vil vi gjerne vite mer om deg, sånn at vi kan tilpasse våre råd til deg og dine behov. Vi ønsker å etablere og opprettholde et langvarig kundeforhold, og stiller derfor spørsmål til alle våre kunder.
Noen av spørsmålene stiller vi også av en annen grunn. Vi jobber aktivt med å beskytte dine økonomiske interesser, og har som bank et ansvar for å bekjempe svindelforsøk, ID-tyveri og økonomisk kriminalitet som hvitvasking og terrorfinansiering. For å opprettholde tilliten vi har som samfunnsaktør er det veldig viktig for oss å ivareta dette ansvaret.
Ved å svare på spørsmålene som vi stiller bidrar du til dette viktige arbeidet.
Hva spør vi om?
Alle våre kunder må svare på samme spørsmål. Dette gjelder både nye og eksisterende kunder. Vi spør for eksempel hvor pengene som inngår i ditt kundeforhold kommer fra, om du skal sette inn kontanter, og om overføringer til og fra utlandet. Det kan også være at vi ønsker dokumentasjon på dine midler eller transaksjoner.
Dersom du får spørsmål om ditt kundeforhold eller transaksjoner betyr det ikke at vi tror at noe ulovlig har skjedd. Det samme gjelder dersom vi ber om dokumentasjon på en transaksjon. Våre spørsmål kan like mye handle om å sikre deg som kunde trygge og gode tjenester, som å avdekke forhold som kan være relatert til hvitvasking eller terrorfinansiering.
Lillesands Sparebank håper du vil bidra i dette arbeidet!
Hva skjer om jeg ikke svarer?
Det er viktig at du svarer på alle våre spørsmål slik at informasjonen om deg er oppdatert og riktig. Dersom vi mangler svar fra deg kan en konsekvens være at din mobilbank, nettbank, kort og konto sperres inntil vi har registrert din besvarelse. Hører vi ikke fra deg er vi pålagt å avvikle ditt kundeforhold.
Har du fått SMS, e-post, brev eller melding i nettbanken om å oppdatere kundeinformasjon?
Da må du logge deg inn i mobil- eller nettbanken og svare på spørsmål om din bruk av banken.
Har du ikke nettbank, kan du klikke her hvis du har BankID fra en annen bank, eller ta kontakt med oss.
Har du spørsmål må du gjerne ta en prat med oss.