Gå til sideinnhold
Cropped image of beautiful woman working as secretary holding/using a black blank screen smartphone while sitting in front her blank screen computer laptop over comfortable living room as background.

Pass opp for svindelforsøk

Det er flere som for tiden opplever å bli kontaktet for å oppgi sin personlige informasjon.

Stadig flere blir rammet av svindel og de kriminelle utvikler nye, kreative måter for å lure deg. Husk at du aldri må dele BankID og passord med andre.

Svindelaktiviteten har økt betraktelig den siste tiden, og svindlerne tar ofte kontakt på telefon, falske SMSer og e-poster. De vet å utnytte ulike situasjoner og finner stadig nye målgrupper å lure. Det kan være vanskelig å skille svindel fra reelle henvendelser, så vær ekstra oppmerksom på de ulike svindelmetodene.

  • Aldri oppgi personlige opplysninger til andre
  • Ikke klikk på mistenkelige lenker eller vedlegg i SMS
  • Ta kontakt med banken umiddelbart ved svindel

For å sperre kort, bankID eller nettbank kan du ringe døgnåpen sperretelefon på:

Tlf: (+47) 21 49 23 91

Politiets råd mot svindel

Cropped image of beautiful woman working as secretary holding/using a black blank screen smartphone while sitting in front her blank screen computer laptop over comfortable living room as background.

Politiet har gode råd mot svindel og ID-tyveri

Banken ber aldri om personlige opplysninger som BankID-informasjon, passord eller opplysninger om kort og konto på telefon, SMS eller e-post.

Ulike svindelmetoder

1. Telefonsamtaler

Stadig flere svindlere utgir seg for å være fra banken, politiet og andre offentlige foretak.
De ber deg om å:

  • Bekrefte innlogging i nettbanken
  • Oppgi BankID-opplysninger
  • Dele kort og kontoinformasjon

Banken eller politiet ber aldri om personlige opplysninger som kortinformasjon, aktiveringskoder, passord eller BankID-opplysninger på telefon, SMS eller e-post. 

Hvis du mistenker at det er svindel, legg på og ring opp det offisielle nummeret til banken eller bedriften, og spør om de har ringt deg. Tast inn nummeret på nytt, ikke ring tilbake på tidligere samtale.

2. Falske SMSer

Typiske falske meldinger er:

  • BankID-problemer
  • Penger tilgode fra Skatteetaten eller andre
  • Mistenkelige transaksjoner
  • Problemer med levering av pakker (Posten)
svindel

Ikke trykk på lenken i slike meldinger. Lenkene går som regel til en falsk nettside. Hvis du logger inn med BankID-en din på en falsk side, gir du svindlere tilgang til bankkontoen din.

Får du en slik SMS, gå alltid til nettsiden ved å taste inn nettadressen selv – ikke via lenken. 

3. E-post

Sjekk lenkene du får i e-post. Hold musepekeren over lenken i e-posten, og se om adressen virker logisk. Er du usikker? Ikke trykk på lenken. Selv fra tilsynelatende trygge avsendere bør du være skeptisk.

Gjør det til en vane å gå inn på nettsider ved å taste inn nettadressen selv, og ikke via lenker.

4. Falske nettsider og annonser

Vær alltid litt skeptisk til nettsiden når du handler på nett. Svindlerne har blitt gode på å kopierer utseende og logo til kjente nettsider. I tillegg blir det mer og mer av falske annonser som fører til nettsider hvor du blir bedt om å oppgi personlig informasjon. 

Gi oss tilbakemelding