Gå til sideinnhold

AvtaleGiro

Med AvtaleGiro blir de faste regningene dine trukket automatisk fra kontoen din på forfallsdato.

Slik oppretter du AvtaleGiro

  • Betal regningen på vanlig måte i nettbanken. Når du har bekreftet betalingen, vil du få opp tilbud om å oprette AvtaleGiro dersom mottakaren tilbyr dette.
  • Dersom du velger å ikke opprette AvtaleGiro når du betaler regningen, kan du når som helst gå inn på «Forslag til betalingsavtaler» i nettbanken og opprette avtalen der.
  • Vi kan også hjelpe deg i banken.

Kombiner AvtaleGiro med eFaktura

AvtaleGiro kan også kombineres med eFaktura. Du får da fakturagrunnlaget elektronisk i nettbanken din og selve betalingen blir utført automatisk på forfallsdato som en AvtaleGiro.

Pris: 0,-

Spørsmål og svar

Hvordan oppretter jeg AvtaleGiro?
  • Tilbud i nettbanken – Når du betaler en regning til en bedrift som tilbyr betaling med AvtaleGiro, vil du finne det under «Forslag til avtaler» under «Betaling/overføring»  Ved å akseptere tilbudet opprettes avtalen. Det kan ta noen uker før avtalen trer i kraft og regninger du mottar i posten i mellomtiden må betales som normalt.
  • På bedriftens nettside – Flere av bedriftene som tilbyr betaling med AvtaleGiro har tilrettelagt for at du skal kunne opprette AvtaleGiro på deres egne nettsider. Gå inn på nettsiden, finn frem til AvtaleGiro og opprett avtale med BankID.
  • Tilbud i posten– Du kan oppleve at bedrifter du betaler regninger til, sender deg tilbud om AvtaleGiro i posten. Fyll ut svarkupongen og send den i retur.
  • Kontakt banken – Kontakt kundeservice i din bank eller gå innom nærmeste kontor for å opprette en avtale.
Koster det noe å bruke AvtaleGiro?

Nei, det er helt gratis!

Hva menes med beløpsgrense?

Beløpsgrense er maksimumsbeløpet du tillater trukket fra din konto med AvtaleGiro fra den spesifikke mottakeren.

Betalinger som overstiger denne beløpsgrenser vil bli stoppet. Du vil se den under «Viktige meldinger» når du logger inn i nettbanken.

Tips! Det kan være lurt å sette denne beløpsgrensen høyere enn normalt fakturabeløp, dersom du opplever at regningene blir stoppet og får purringer på ubetalte regninger fra mottaker.

Beløpsgrensen kan du selv endre i nettbanken:

  • Velg «Betalinger/overføringer»
  • «Betalingsavtaler»
  • Når du har funnet den riktige AvtaleGiroen, velg blyantikonet. Her kan du bestemme maksbeløp per måned og per transaksjon.
Får jeg varsel i forkant av en betaling?

Du kan selv velge om du ønsker varsel i forkant av betalinger når du oppretter AvtaleGiro.

Kan jeg stoppe en betaling eller avslutte en AvtaleGiro-avtale?

Ja, slik stopper du en betaling:

  • Velg «Betaling/overføring»
  • «Forfallsmappe»
  • Velg rødt kryss ved siden av gjeldende betaling. Da vil den ene betalingen til mottaker bli stoppet. Fremtidige AvtaleGiroer vil gå som normalt.

For å avslutte AvtaleGiro-avtalen i nettbanken velg:

  • «Betaling/overføring»
  • «Betalingsavtaler»
  • Velg søppelbøtte-ikonet for å slette avtalen. Mottaker får melding via Nets om at avtalen har opphørt.

Når en avtale om AvtaleGiro blir slettet vil også tilhørende forfall i forfallsregistrert bli slettet.

Gi oss tilbakemelding