Fra butikk til bank, med kunden i fokus
Linn Helen fant drømmejobben i Lillesands Sparebank, og vi har fått en kunnskapsrik medarbeider som er helt rå på kundeopplevelser og service.
– Da jeg leste utlysningsteksten kjente jeg virkelig at «wow, dette har jeg lyst til». Tenk at det fantes en stilling hvor man kunne få jobbe med alt det jeg brenner for! Jeg føler meg så heldig som fikk jobben, og som kan glede meg til spennende arbeidsoppgaver hver eneste dag, sier Linn Helen Håbestad.
Lillesands Sparebanks nyeste medarbeider var på plass i desember, og deler tiden mellom Lillesand og avdelingen vår i Grimstad. Linn Helen er nemlig grimstadjente, og holder på å bygge hus på Vik sammen med samboer og sin ett år gamle sønn.
Nytt bekjentskap
– Jeg visste lite om Lillesands Sparebank, og lite om bank generelt. Og jeg hadde nok aldri sett for meg at det skulle finnes jobb til meg i en bank. Jeg hadde rett og slett veldig lite innsikt i all den jobben man egentlig gjør i banken, og det tror jeg ikke jeg er alene om. Det har vært utrolig lærerikt og moro å få komme inn bak kulissene og bli kjent med hele virksomheten, og ikke minst å ta del i all den kunnskapen og erfaringen som er innenfor disse veggene. Bank er så mye mer enn jeg så for meg, og så mye mer spennende enn jeg hadde trodd. Og så har jeg jo skjønt hvorfor lillesanderne er å glad i banken sin, og hvordan Lillesands Sparebank med rette kan kalle seg «byens bank». Jeg er ikke sikker på om folk er klar over hvor mye sparebanken gjør for lokalsamfunnet, og hvor sentral rolle den har i så mye av det som foregår i Lillesand. Jeg har blitt skikkelig imponert, og kjenner meg stolt over å få jobbe for en så viktig aktør, sier Håbestad.
Ser banken utenfra
I arbeidet med å skape gode kundeopplevelser tror hun det kommer godt med at hun hittil har sett bankverdenen fra utsiden.
– Jeg stiller jo litt på bar bakke, med samme utgangspunkt som veldig mange av våre kunder. Hvis jeg lurer på noe, er det stor sannsynlighet for at det er andre som lurer på det samme. Jeg kan, på en annen måte enn rådgiverne i banken, ta kundenes perspektiv og vurdere kundereisen, fra man først oppsøker, eller vurderer å oppsøke, banken, til man kommer hit fysisk eller besøker oss digitalt, og til man har fått utført de oppgavene man kom for. Dessuten er jeg nok midt i en sentral målgruppe for banken, jeg er 26 år, førstegangsmamma og holder på å etablere meg i egen bolig. Jeg er selv borte i mange av bankens tjenester for aller første gang, sier hun.
Relevant erfaring har Linn Helen imidlertid mye av, både fra arbeidsliv og studier. Allerede som attenåring ble hun butikksjef, og gjennom hele studieløpet har hun jobbet med salg og service.
Jobber i kulissene
– Jeg har jobbet lenge i klesbransjen, som butikksjef, og ettersom jeg arbeidet med noe så tett knyttet opp til studiene mine, valgte jeg å kombinere jobb og skole. Jeg tok først en bachelor i markedsføring og ledelse, og har siden bygget på med både pedagogikk og administrasjon og ledelse. Jeg har alltid hatt et kundeperspektiv, og brenner for gode kundeopplevelser. Jeg har i mange år jobbet tett på kundene, og nå er det spennende å ha tatt steget videre, og å få jobbe litt bak fasaden. Min jobb i Lillesands Sparebank blir ikke direkte overfor kundene, men å se de store linjene og å tilrettelegge for at de blir ivaretatt og får gode brukeropplevelser. Det kan dreie seg om alt fra brukervennlighet i digitale løsninger, synlighet og tilgjengelighet, til gode bruksopplevelser i den fysiske banken. Noe av det første jeg har fått jobbe med er de nye nettsidene våre, som nylig ble lansert. I tillegg kommer jeg til å ha ansvar for jobben vi gjør i de andre digitale flatene, som sosiale medier. Her gleder jeg meg veldig til å formidle alt det banken har å by på. Ikke minst har jeg lyst til å la kundene bli enda bedre kjent med de dyktige og supertrivelige menneskene som jobber her, og alt det de er gode på, sier Linn Helen.